TYT Biyoloji | Bilimsel Yönetmin Basamakları

Selam, akıcı anlatımdan böyle bir tarza geçtiğim için üzgünüm fakat acelem var. Bunu okuyorsanız, bi şekilde bu blogu bulduysanız sizi seviyorum demektir.


Etrafıyla ilgilenen merak içerisinde olan bir gözlemci esas eleman.

Bu arkadaşımız çevresiyle çok ilgili olduğu için çevresindeki problemleri de fark etmede oldukça hassastır. Problem belirlenirken gözlem yapılması gerekmetedir.

Gözlem ikiye ayrılır.
  • Nitel Gözlem | Yalnızca duyu organlarıyla yapılır. Ölçü aletleri kullanılmaz.Özneldir, kişiden kişiye göre değişir.
  • Nicel Gözlem | Ölçü aletleri ve duyu organları ile yapılır.
    Kullanılan ölçü aleti ve ölçümü yapan kişiye bağlı olarak yanılma payı oldukça azdır.
Gözlemler esnasında gözlemlerin sonucunda bilgi edililmesi yani verilerin toplanılması gerekir. Toplanan bu verilerden bir hipotez kurulur. Eldeki verilerle problemi geçici olarak açıklamaya hipotez deniyor ve bunun da basit birkaç kuralı var, hemen aşağıya iliştiriyorum.

  1. Kesinlik bildiren cümlelerle ifade edilir.
  2. Deneylerle araştırılmaya uygundur.
  3. Doğruluğu kanıtlanmamıştır.
Hemen sonrasında kurulan hipotoze yönelik tahminler ve çıkarımlar yapılır. Hemen sonrasında kontrollü deneylerin yapılması gerekmedir. Kontrollü deneyin esas olayı deney grubu ve kontrol grubunu bulundurmasıdır. Burada bağımlı / bağımsız değişkenleri incelememiz gerek.

Deney ekibi tarafından değiştirilen şeyler bağımsız değişkendir. Bağımsız değişkene bağlı olarak değişen şey de isminden anladığımız üzere bağımlı değişkendir.

Kontrollü deney hipotezi desteklerse gerçek bilgiye ulaşılmış demektir. Buna yönelik ek tahminler yapılır ve bunlar test edilir. Kontrollü deney hipotezi desteklemediği takdirde deney gözden geçirilir ya da yeni hipotez kurulur.

Kanunlar olayların nasıl gerçekleştirdiğini anlatırken, teoriler kanunları açıklar ve neden sorusuna cevap verir.

Kısaca şema aşağıdaki şekildedir:
Gözlem > Bilimsel Problem > Hipotez > Tahmin > Kontrollü Deney

Bilimsel Bilginin Özellikleri

  • Gözlem ve deneylere dayalıdır.
  • Değişebilir.
  • Kısmen bilim insanlarının hayal gücünün üründür.
  • Bilimde nesnellik yani objektiflik mutlak olarak gerçekleşmez.
Metin şu videonun .rar şeklidir: https://youtu.be/rW97SZXB6uM

İzle. 11. dakikadaki sayda burada yer almıyor, onu bi' ekstra oku bebeğim hızlıca.

Görsel, ses, okuma birleştiğinde çok daha akılca kalıcı oluyor. Daha da akılda kalıcı olması için bir tur da yazın. Bi' de öğrenmede tekrar esas.

Aşağıya meb kitabından aldığım copy paste metinler gelecek. Ha bu arada buyrun buradan meb kitabına bizzat kendiniz gidebilir ve hızlıca yahut aheste aheste gözden geçirebilirsiniz.

Meb 9. Sınıf Biyoloji Kitabı: Link

Biyolojinin araştırma, inceleme ve uygulama alanı oldukça geniştir. Bu sebeple birçok alt bilim dalına ayrılmıştır. Bu alt bilim dalları, kendi konusuna göre ayrıntılı çalışmalarını sürdürür ve bilimsel çalışma sonuçlarını diğer bilim dallarıyla paylaşır.


Öptüyorum hayatım, sonra görüşürüz.
 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

YGS Biyoloji - Canlıların Temel Bileşenleri I

YGS Biyoloji - Canlıların Temel Bileşenleri II

TYT Biyoloji | Enzimler